2015. Augusztus 24.
A magyar plakát már a századforduló előtt önálló művészeti ággá nőtte ki magát. A XIX. század derekán még csak kávéházi árlapokon, nyomtatott hirdetményeken jelent meg a plakát őse. Hazánkban a múlt század közepétől maradtak fenn olyan „ősplakátok”, mint például az 1840-ből és 1842-ből egy német nyelvű vándorbábjátékos plakátja, vagy az 1861-ben készült Nemzeti Színház Lammermoori Lucia operaplakátja és a Nemzeti Színház Alvajáró című operaelő adásának címlapja.
Ezek a korai „plakátkezdemények” még többnyire rézkarc technikával – aminek egyik tulajdonsága, hogy csak kis példányszámban lehet előállítására alkalmas – vagy nyomdai úton, egyszínnyomással készültek. Kevés rajzi elemet tartalmaztak, viszont annál több nyomtatott betűs felirat szerepelt rajtuk, annak érdekében, hogy minél meggyőzőbbek legyenek. Az alkotók a rábeszélés minden, ma már naivnak ható eszközét bevetették a siker érdekében.
A mai értelemben vett plakát első jellegzetes típusai a XIX. század végén divatba jött kereskedelmi falragaszok voltak. Ennek oka nemcsak az új technika (a litográfia) térhódításának köszönhető volt, hanem az országban meginduló kapitalizálódási folyamatnak is. Az 1867-es kiegyezést követően fellendült a vállalkozási kedv, és elindult az iparosodás, új korszakot nyitván a főváros és az egész ország életében.
Hazánkban az Osztrák-Magyar Monarchia gazdaságpolitikájából adódóan a magyar ipar fejlődése hátráltatott volt. A lassúbb iparosodás és a kisebb kereskedelmi verseny szelleme a plakátok típusaiban és minőségében is kifejezésre jutott. Az első plakátok - a jelentős hazai ipar hiányában – az élelmiszeriparral, a szesziparral, az alapvető fogyasztási cikkekkel, kulturális eseményekkel és a szórakoztató iparral kapcsolatban jelentek meg. Ezek a „gründolás” korszakából származó első kereskedelmi plakátok még nem az előállított termékek, az egyes tárgyak eladására, reklámozására irányultak, hanem sokkal inkább az iparágak, a cégek megalakulásáról adtak hírt. Többnyire ipartelepek látképével, alapítási évszámokkal, a nagyüzemi termelés folytonosságát szemléltető gépsorokkal illusztrálták a cégtulajdonos nevét és vállalkozását. Ezek a plakátok a színesnyomás ellenére sem képviselték a plakát lényegi tulajdonságát, vagyis a tömegekre ható szuggesztív hatást.
Az első litografált falragaszt Benczúr Gyula készítette 1885-ben és a millennium évében rendezett Országos Általános Kiállításra hívta fel a figyelmet – német nyelven. Ekkortájt a hazai plakátok nagyrészt a nyugat-európai szecesszió, a Jugendstil magyar változatai voltak.
A millennium közeledtével egyre szaporodtak a plakátok. Az ezredéves ünnepséghez közeledvén sora jelentek meg plakátok, amik kereskedelmi vállalatok árucikkeit, szórakoztató üzemek eseményeit, fürdőket, gyógyszereket reklámoztak. Az új grafikai, sokszorosító-ipari műfajt olyan nagyhírű és kiváló nyomdák vezették be, mint az Athenaeum, a Kosmos (későbbi nevén Globus), a Pallas (ma Kossuth nyomda) és a Légrády (későbbi Zrínyi Nyomda) nyomdák.
1989-ban „A modern művészet” címmel megrendezték az első plakát kiállítást hazánkban, amelynek az Iparművészeti Múzeum adott otthont. Ezen a kiállításon olyanhíres kortárs plakátművészek alkotásait állították ki, mint Jules Chéret, Alfons Mucha, Henri de Toulouse-Lautrec vagy Théophile-Alexandre Steinlen. Ettől kezdve az Iparművészeti Társulat rendszeresen hirdetett plakátpályázatokat.
A magyar plakátművészet valódi megteremtése Faragó Géza nevéhez fűződik. Plakátjain jól megfigyelhetőek a népies szecesszió jegyei – az 1910-es Nemzetközi Kertészeti Jubiláris Kiállításra készített plakátján, amin ahol a magyaros jelleget egy népviseletbe öltözött leányfigura, illetve egy parasztruhás, fejkendős asszony alakja is látható.
Márk Lajos nevéhez fűződik a női figura fontosságának megteremtése. Ő – csakúgy, mint a szecesszió plakátgrafikusainak nagy része – a női figurát a reklám nélkülözhetetlen alkotóelemének tekintette.
A kor plakátjai még nem a hétköznapiságukból kiemelt tárgyakat reklámozták, hanem a vásárlási szándék, a vásárlókedv felkeltésére törekedtek.
Faragó Géza teremtette meg a magyar plakátgrafikában a közönséget megragadó „Blickfang”- hatást. A plakát újszerű szuggesztivitását a képi ábrázolás és a szokatlan, meghökkentőnek vagy szellemesnek szánt szöveg összhangjával teremtett meg (mint például a Gottschlig rumos plakátján).
A századforduló kereskedelmi plakátjai többnyire kedélyesen mulattató megoldásokkal hatnak a nézőre. Mint például a Pátria pótkávét hirdető plakáton, ahol is egy idős úrnak öltözött kisfiú egy csésze kávé mellett épp olvassa a hirdetéstmiszerint: „Tehát való igaz és kétségtelen, hogy a valódi Pátria pótkávé a legjobb!” Nem hagyhatjuk figyelmen kívül Brotnyik Sándor már-már legendássá vált Unicum plakátját sem, amit 1910 óta folyamatosan, a mai napig használnak, melyen a hirdetés tárgya még a hajótöröttet is felvidítja. A plakát megmosolyogtató humorával még a kor reklámhagyományait is folytatja, de már előremutat a hirdetett tárgy kihangsúlyozása, a szűkszavú, koncentrált, tárgyilagos, plasztikus megfogalmazás felé.
A századforduló plakátjainak harmonikus kiegyensúlyozottsága szoros kapcsolatban áll a millenniumot követő másfél évtized liberális légkörével és a korszak gyors eredményeivel. A békés időszakban, a „belle époque” korában Budapest a fényes körutak, az utcai villamosutak nagyvárosává nőtte ki magát. A kávéházak, a kabarék, a mozik új, és minden korábbival szemben nagyobb szórakozási lehetőséget teremtettek. A legszélesebb körű közönséget vonzotta a mozi, a korszak nagy találmánya. A városi élet újdonsült örömeit kínáló plakátokat túláradó vidámság, lendületes könnyedség jellemezte. A moziplakátok híres alkotója Földes Imre, aki humoros, derűs színeket használva csábítja be a járókelőt a filmszínházakba. Földes nevéhez olyan plakátok köthetőek, mint a Fekete gólya vagy a Conan Doyle ciklus.
Az Est, az akkori egyik legnépszerűbb napilap kiadója – ami a Pesti Naplót és a Magyarországot is megjelentette – volt az első cég, amely tervszerű, a harmincas évekig folytatódó reklámtevékenységet fejtett ki. Különös figyelmet fordítottak a fejcím betűinek megformálására: lendületes, írott betűkből kialakított címe emblémaként került be a köztudatba, és mindmáig hatással van a sajtó tipográfiájára.
Az első világháború közeledtével és a forradalmi mozgalmak megerősödésének következtében a sajtótermékek új feladatkört vállaltak: a gyors és részletes hírközlés, az újonnan indított rendszeres rovatok a tömegek politikai érdeklődésének kielégítését szolgálták. Az egyes lapok saját politikai érdeklődésüknek megfelelően igyekeztek formálni a közvéleményt. Az 1890-ben megalakult Magyarországi Szociáldemokrata Párt lapja, a Népszava, melynek plakátjait Bíró Mihály tervezte. Biró választási plakátjain a mozgósító felirat és a képi megjelenítés összhangja különböző ötleteken alapszik. A művész a munkásosztály erejét a központi figura méretarányainak megnövelésével érzékelteti. Bíró Mihály a szecesszió és naturalizmus formajegyeinek alkalmazásával, a méretarányok deformálásával és a társadalmi típusok karikaturisztikus megjelenítésével nemcsak aktuálisan ható agitatív plakátokat, hanem széles körben elterjedt szimbólumokat tudott teremteni.
Magyarországon – több más országgal szemben, ahol a háborús propaganda legfőbb témájává a toborzó plakát vált – elsősorban jótékony célú rendezvényeket vagy karitatív teendőket, majd egyre inkább háborús gyűjtéseket és hadikölcsönöket sürgettek.
Forrás: Méhes Zsuzsanna Ildikó: Üzenet a falakon; A művészeti plakát, mint kommunikációs eszköz (Budapest, 2007.)