Blog

2015. Július 07.

Plakát töri - Az Art Nouveau plakátjai


Az első nagy művész, aki Chéret nyomdokaiba lépett a svájci Eugéne Grasset volt, aki magával hozta az új művészeti irányzatot, az Art Nouveau-t.


Az Art Nouveau annak a mozgalomnak és művészeti irányzatnak a francia elnevezése, mely a XIX. század végén jött létre a fennálló művészeti iskolákkal szemben. Németországban Jugendstilnek, hazánkban Szecessziónak, Olaszországban Stile Liberty-nek nevezték. Bár a különböző országok irányzatai és a művészek közt is sok eltérés fedezhető fel, az Art Nouveau alapgondolata a művészek egyenlővé tevése volt, és az, hogy az embert és annak életét helyezték a középpontba. Az építészet került az első helyre, ezt tekintették a művészet egészének, az épületek minden tárgya, berendezése ennek az egésznek szerves részét képezte. A másik két terület, ahol az Art Nouveau kibontakozott, a plakátművészet és az ékszerészet, melynek központjában a nő állt.


Az új művészet akkor született, amikor az utcai reklám első virágzását élte. Mivel a plakát elsődleges célja a járókelők figyelmének megragadása, könnyen érthető nyelven kell szólnia. Az Art Nouveau síkművészet voltánál fogva, nagy színfoltjaival, egyetlen körvonalból álló, egyszerűsített rajzaival tökéletesen megfelelt erre a célra.


A francia plakát fejlődésének az 1890-es évek elején egy fiatal művészekből álló csoport adott újabb lökést Bonnard vezetésével, akik felfedezték munkáik számára a japán grafika világát, annak egyszerűsítő érzékét és merész elrendezését. Bonnard 1891-ben készült 'France Champange' plakátja nagy hatással volt Henri de Tolouse Lautrec-re. Lautrec 1892-ben készíti el egyik leghíresebb plakátját, az Aristide Bruant az Ambassadeurs-bant, csodálatos litográfia-sorozatát, a Cirkuszt már egy szanatóriumban veti papírra. Élete folyamán 400 litográfiát és 31 plakátot alkotott.


A következő nagy lépés Alfons Maria Mucha nevéhez fűződik. A cseh származású festő 1984. karácsonya idején kapott megbízást Sarah Bernard-tól, a híres színésznőtől arra, hogy Gismonda című színművéhez készítsen új plakátot. A mű annyira lenyűgőzte a közönséget és a művésznőt, hogy Bernard egy hat évre szóló szerződést kötött a művésszel. Ezalatt az időszak alatt Mucha ugyanazt a stílust követte, plakátjai 215x76 cm-esek voltak, a felirat alul és felül kapott helyet, azért, hogy a művésznő életnagyságban látszódjon. Mucha műveiben szívesen alkalmazta az érzéki nőt, és nagy szerepet kapott az arany szín. A "Documents Decoratifs" című könyv tartalmazza Mucha művészeti hitvallását, ebben fektette le az Art Nouveau alapelveit. Ez a "mappa" 72 táblát tartalmaz, és sokáig tankönyvként használták sok művészeti iskolában.


Miután az Art Nouveau plakátjai elfoglalták megérdemelt helyüket a fancia művészetben, a plakát világhódító útra indult. Ezt a folyamatot a műgyűjtők indították el, akik meglátták a plakátban rejlő lehetőségeket és kiállításokat, vásárokat rendeztek, hogy hazájukat is megismertessék az új művészettel.

Forrás:
Romsits Ádám: A meggyőzés eszközei, angol plakátok az első világháborúban (Budapest, 2003.)

 

Jó plakátterved van? Üzenj nekünk: rendeles@nym.hu



< Vissza