Blog

2017. Április 19.

Tervezők a híres logók mögött


1. Chip Kidd

New York-ban Chip Kidd a legismertebb könyborító-tervező, főleg az Alfred A. Knopf. kiadó íróinak műveit díszítette, mint James Ellroy (pl. Szigorúan bizalmas, Fekete Dália), Michael Crichton (pl. Jurassic Park), és Neil Gaiman (Amerikai istenek), sok egyéb mellett.

A legfigyelemre méltóbb könyvborítója a Jurassic Park, melynek tervezését ezzel magyarázta: "Mikor felelevenítjük ezeket a lényeket, legtöbbünknek a dinoszaurusz csontok, csontvázak jutnak eszébe. Ezért ez volt a kiindulási pont... Nem csak a filmplakáthoz használtuk fel a rajzot, de ez lett a park logója is a filmben. Úgy gondolom, nyugodtan elmondhatjuk, hogy a Jurassic Park T-rexe az egyik legismertebb logó az 1990-es évekből."

 

2. Rob Janoff

Ő az Apple logó megalkotója, ezáltal Janoff vált mai világunk egyik legismertebb védjegyének tervezőjévé (Regis McKenna reklámügynökség, 1977.). És bár azóta változott a logó, formája alapvetően változatlan maradt.

Habár kering a kialakulásáról egy mítosz, mely szerint Jobsék Alan Turing munkássága előtt akartak tisztelegni, ezért lett a logó egy szivárványszínű, harapott alma. Turing legendás brit rejtjelfejtő volt, aki a második világháborúban fontos szerepet játszott a titkos német hadiüzenetek megfejtésében. A matematikai zseni a háború után a legkorábbi számítógépek egyikének, a Manchester Mark 1 szoftverén dolgozott, emellett felvázolt egy gépi intelligenciát tesztelő imitációs játékot is.

Turing 1951-ben megismerkedett egy Arnold Murray nevű meleg fiatallal, aki betörőt segített házába. A bűnöző abban a hiszemben fosztotta ki Murray alkalmi partnereit, hogy azok homoszexualitásuk lelepleződésétől való félelmükben nem mernek feljelentést tenni. A tudós azonban feljelentette, és emiatt kénytelen volt beismerni homoszexuális kapcsolatát, amiért akkor két év börtön vagy libidócsökkentő hormonkezelés járt. Turing utóbbit választotta, és egy éven keresztül ösztrogéninjekciókat kapott.

A meghurcoltatást és az ezzel járó tüneteket azonban nem bírta sokáig: 1954-ben öngyilkosságot követett el. Ciánmérgezésben halt meg, egyes vélemények szerint attól a félig elfogyasztott almától, amelyet az ágya mellett találtak. Magát az almát soha nem vizsgálták, a ciánmérgezést a holttest alapján állapították meg.

2009-ben azonban megszólalt a logó tervezője, Rob Janoff, akinek ugyan nagyon bejött az alma köré generált Turing-mítosz, de – mint bevallotta – a brit matematikus tragédiájának semmi köze nincs a logóhoz. A harapásra egyszerűen azért volt szükség, hogy első pillantásra látszódjon: almáról van szó, nem pedig egy cseresznyéről.

 

3. Peter Saville

Peter Saville egy rendkívül termékeny lemezborító tervező, legismertebb munkáit a Factory Records művészeinek készítette, úgymint a Joy Division vagy a New Order (pl. Unknown Pleasures, Transmission, Blue Monday, stb.)

2014-ben ő lett a City of Manchester kreatív igazgatója, ahol a divat elitjével dolgozhatott együtt, pl Jil Sander-rel vagy Stella McCartney-val. 2010-ben ő tervezte az angol fociválogatott teljes szerelését.

4. Massimo Vignelli

A milánói születésű dizájner 2014-ben hugyt el, olyan tervek kötődnek a nevéhez, mint a Ford-nak, Bloomindgdale's-nek, Saks-nak, American Airlines-nak vagy a new yorki metró számára készített munkái. A "big brown bag" mind a mai napig használatos logó.

 

5. Carolyn Davidson

Egy ikonikus logó, mely bizonyítja, hogy gyakran a legegyszerűbb ötlet a legjobb is egyben. A Nike "pipáját" egy diák tervezte 1971-ben, Carolyn Davidson a Portland Állami Egyetemről, és 35 dollárért adta el a Nike alapítójának, Phil Knight-nak, aki a számviteli osztályon tanított.

A logo a görög győzelem istennőjének szárnyát jelképezi, aki a márka névadója is. Davidson azt mondta az OreganLive.com honlapján, hogy “kihívás volt olyan emblémát létrehozni, mely mozgást, dinamikát közvetít”. Mesélt arról továbbá, hogy Philip Knight-nak nagyon tetszettek az Adidas csíkjai, emiatt kifejezetten nehéz volt valami eredetit kitalálni.

 

6. Lindon Leader

1194-ben Leader volt a vezető tervezési igazgatója a Landor Associates nevű cégnek, akik a FedEx logóját is tervezték.

Leader 2013-ban elmondta egy interjúban, hogy 200 változtatot készített a logóhoz, mielőtt kiválasztotta azt a 10 db-ot, melyet végül megmutatott a FedEx menedzserének.

Leader a negatív tereket alkalmazza kiválóan. Észrevetted az elrejtett nyilat az E és az x között? “Nem tudom elmondani hány alkalommal harcoltam az ügyfelemmel, aki azt mondta – azért fizessek hatalmas összegeket hirdetésekre a magazinokban, hogy aztán a hirdetmény területének 60 %-án ne is legyen semmi, csak üres fehér tér?” – mosolyog Leader. „Egyrészről meg tudom érte őt is, hiszen egy átlagos ügyfél nem látja azonnal, milyen fontos marketing eszköz lehet egy ilyen logóból.”

Leader dolgozott még számos nagy horderejű projekten, mint pl. a Hawaiian Airlines, Cigna biztosítás és a Banco Baresco. A tervező érti, hogy a FedEx logó megalkotása milyen jelentőséggel bír: „Kiváltságosnak érezhetem magam a FedEx logó miatt, ugyanakkor néha úgy hiszem, ha eltávozok, az lesz az egyetlen dolog, amiről emlékezni fognak rám az emberek.”

 

7. Paul Rand

Paul Rand (eredeti nevén Paul Rosenbaum) 1914-ben született az Egyesült Államokban. Ő kétségkívül az egyik legismertebb logó megalkotója, aki az USA egyik legnagyobb vállalatának készítette, ez az IBM.

Rand az első IBM logót 1956-ban készítette, nagy, lapos talpas betűtípust használt, merész és magabiztos volt. Később, 1972-ben finomított rajta, vízszintes csíkokat alkalmazott (ezek a szkennelési vonalakra emlékeztet katódsugárcső monitorokon) és bevezették a megkülönböztető IBM kéket.

8. Milton Glaser

Milton Glaser egyike a világ legnevesebb grafikusainak. Legismertebb műve kétségtelenül az a logó, melyet New York számára készített 1977-ben, hogy promotálja a várost a turisták számára. Az emberek imádják az „I love NY”-t és számtalan formában felhasználták már.

Glaser készített munkákat Bob Dylan, a DC Comics és a Brooklyn Brewery számára is, így méltán foglalja el helyét a legnagyobbak között.

„A legfontosabb dolog a tervezésben, a cselekedetednek a következménye, és alapvetően, hogy meggyőzd az embereket, tegyenek olyan dolgokat, melyek az ő érdekeik is.”

 

Grafikai tervezésre van szükséged? Keress Bennünket: rendeles@nym.hu

 



< Vissza